La vergine dei dolori

La vergine dei dolori

Oratorio by Alessandro Scarlatti
with 4 singers, 16 actors and the Concerto Italiano, musical direction Rinaldo Alessandrini

La Vergine dei Dolori is an oratorio by Scarlatti, directed by Ingrid von Wantoch-Rekowski at the San Carlo opera house in Naples, under the musical direction of Rinaldo Alessandrini. Here it is the conductor himself who appears to be conducting an animated painting. Sixteen actors make a baroque frame around four singers who perform the Lamentation. The set design confronts the music with pictorial composition, the silent action with the singing voice. The acting, always ambiguous and ever changing, focuses on bringing out the characters’ unconsciousness, their motivations, the secrets of their souls and of their relationships, and destabilizes the score’s lyrical unity, instead proposing a polyphony of associations. The principal idea here is to blur the unity of the central image and the narrative story by multiplying the number of approaches and interpretations. The spectator is no longer invited to follow a pre-determined path, but rather to assemble his own imaginary museum.

Musical direction: Rinaldo Alessandrini
Direction: Ingrid von Wantoch Rekowski
Set design: Nicola Rubertelli
Costumes: Christophe Pidré
Lighting: Mario d’Angio
Singers: Romina Basso (Nicodemo), Sara Mingardo (Maria), Anna Simboli (San Giovanni), Daniele Zanfardino (Onia)
Actors: Mélanie Bauer, Liza Baumann, Emilie Bobillot, Alain Borek, Ludovic Chazaud, Baptiste Coustenoble, Marion Duval, Baptiste Cillieron, Stella Giuliani, Aurore Jecker, Camille Mermet, Aline Papin, Ludovic Payet, Lucie Rausis, Lola Riccaboni, Cédric Simon
Orchestra: Le Concerto Italiano
Production: Teatro di San Carlo/Napoli in collaboration with La Monnaie & la Manufacture (Haute École de théâtre de Suisse romande)

PRESS

Proprio la metateatralità insita in questa grande musica può aver suggerito a Ingrid von Wantoch Rekowski l’idea per la sua affascinante realizzazione sulle scene del Politeama.

Il Mattino, Giovanni Carli Ballola, 01/03/2003

L’utilizzo del contrappunto conferisce all’intera opera grande drammaticità e compostezza.

Cronache di Napoli, 28/02/03

Più che di messa in scena vera e propria parlei di un clima evocativo, solenne, in cui sono stati ridotti al minimo i movimenti e l’azione.

Umberto Garberini, 26/02/03

La scénographie superbe et spectaculaire d’Ingrid von Wantoch Rekowski… Chaque image est un vrai tableau ancien de toute beauté, les couleurs sont d’un suprême raffinement.

Libre Belgique, Guy Duplat, 31/03/07

La metteuse en scène Ingrid von Wantoch Rekowski s’est emparée et de la partition et de l’univers pictural, selon son art inimitable d’explorer les tensions entre les affects des uns et des autres, les champs mouvants entre la perception du verbe, celle de la musique, par le truchement de la peinture. Les références sont perverties en douceur, parfois iconoclastes : ces poses alanguies entre douleur et extase, ces moues lascives, ces contorsions en déséquilibre, ces doigts vengeurs levés vers le ciel, ce tibia de squelette qui se balance… La rhétorique du sacré et de ses paradoxes.

Le Soir, Michèle Friche, 02/04/07

Inspirée, facétieuse, visionnaire, Ingrid von Wantoch Rekowski s’est toujours réjouie de transformer en objet théâtral – selon un « théâtre polyphonique et pluridisciplinaire » – ce qui, justement , n’est pas destiné au théâtre : une messe, un tableau, une étude pour piano. Et chacune de ses inventions fait mouche.

Le Vif Express, Martine Dumont-Mergay, 23/03/07

DATES/VENUES
2008 - Opéra de Bordeaux - FR
2007 - La Monnaie & Théâtre National Brussels - BE
2003 - Teatro San Carlo Napoli - IT
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