Lapsit Exillis

Lapsit Exillis

Chivalrous fresco inspired by the Arthurian legends
With 7 actors & 1 organist

There was a time when power struggles were determined by fighting to the death. Lapsit Exillis attempts to understand the motivating forces behind the behaviour and attitudes of the past by exploring the Arthurian legends (the knights of the Round Table in particular), their acts of love, their battles of honour and their bloody wars. On stage, a round table at an incline (with an axe-sword embedded in it) takes it in turns to be a table or an arena. Seven actors, battling with this incline, jump, dance, mime, fight, sing, tremble and die while acting out the birth, apotheosis and fall of a very unusual secret society. It is intended to be impressive and perceptive. The atmosphere is emphasised by a sound set that blends throbbing percussion beats and the unsettling beauty of the organ with mediaeval polyphonies sung by the actors.

CREDITS

Direction: Ingrid von Wantoch Rekowski
Assistant: Manolo Sellati
Set and lighting: Stefan Heinrichs
Sound set: Julien Courroye
Sound production: Jean-Pierre Urbano
Costumes: Regine Becker
Actors: Dieter Bossu, Laurent D’Elia, Angelo Dello Spedale Catalano, Isabelle Dumont, Lumilla Klejniak, Candy Saulnier, Catherine Traveletti
Organ and improvisation: Jérôme Giersé
Production: Théâtre National Brussels & Lucilia Caesar with the support of the Fédération Wallonie-Bruxelles, copresented by La Monnaie.

PRESS

L’effet de surprise passé, vient non pas la lassitude, mais cette sorte de fascination que donne la répétition des mêmes séquences, comme une boucle infernale, les vaincus se redressant pour mieux retomber, glisser, se relever encore, inlassablement, vaincus et vainqueurs tour à tour. Du reste, si l’on commet un lapsus, on découvre que curieusement le terme signifie glissement en latin, puis chute… de là à concevoir l’idée d’un éternel recommencement des erreurs humaines ? Dans un climat de brume, de bleu, de gris, l’univers sonore omniprésent et obsessionnel, le dispositif scénique étonnant et “7” (bien sûr !) comédien/ne/s véritablement impressionnants, assurent la réussite du projet de l’auteure-metteure en scène franco-allemande en résidence au Théâtre National.

Critique, Suzane Vanina, 30/10/’09

 

 

DATES/VENUES
2009 - Théâtre National, Brussels - BE
  • Lucilia Caesar
  • Theatre