In H-Moll

In H-Moll

Free adaptation of Johann Sebastian Bach’s Mass in B minor
Music theatre with 10 actors a capella and little bells

In H-Moll is a vocal and theatrical show freely inspired by the Mass in B minor. Bach’s masterpiece is embodied by the single voices of ten actors whispering it, sketching it out and playing with it. They move through this work as if walking on the edge of a cliff, constantly on the verge of falling, just like novice tightrope walkers. Faced with the limits of their human condition, they endeavour to put their bodies and voices to the service of the score in a constant disequilibrium. Lascivious, clumsy, cunning or devout, they sing the Mass in B minor in their own way, moving from a pompous style to rock without forgetting pathos, the lamentable or laughter. The show humorously and tenderly evokes a clumsy, monstrous, ambiguous and moving human condition.
In H-Moll received the “Michèle Fabien” research prize in 2001.

Director: Ingrid von Wantoch Rekowski
Actors: Pascal Crochet, Bernard Eylenbosch, Hélène Gailly, Dominique Grosjean, Dirk Laplasse, Isabelle Dumont, Pietro Pizzuti, Annette Sachs, Candy Saulnier, Luc Schillinger
Costumes: Christophe Pidré
Lighting: Jan Maertens
Production: Lucilia Caesar, Polimnia, Les Brigittines in co-production with Théâtre Martyrs, Musica Strasbourg, Bouffes du Nord, Teatro Due Parma, supported by the Fédération Wallonie-Bruxelles and Nadine/Brussels

PRESS

Lieu d’un croisement improbable entre la transcendance divine et les imperfections de l’homme, entre l’infini et la finitude, le spectacle d’Ingrid von Wantoch Rekowski entraîne le spectateur dans le drame qui découle de l’impossible conciliation entre potentialité et réalité.

Repères, H.L., 4/10/01

Ingrid von Wantoch Rekowski invente une forme qui se décompose en strates, une polyphonie visuelle comme pendant à la polyphonie vocale et sonore.

Polystyrène, 06/2003

Un travail d’orfèvre, d’une intelligence visionnaire, porté par la virtuosité atypique et multidisciplinaire des interprètes.

La Libre Belgique, Martine Dumont-Mergeay, 02/2004

Door de goddelijke muziek van Bach tegenover de onvolmaakte stemmen van de acteurs te plaatsen, kaart Ingrid von Wantoch Rekowski op hilarische wijze de onvolmaaktheid van de mens aan, zijn onvermogen om zich te verheffen, om de echte perfectie te bereiken.

De Tijd, Tom Eelen, 02/2004

Grandioses Warten auf Gott

Kurier, Peter Jarolin, 31/06/02

Zu jedem der Sätze eine Szene von grosser assoziativer Kraft und zugleich einer Komik, die stark an das Theater Christoph Marthalers denken lässt. Komik am Rand der Katastrophe, nur lässt es v WR nicht so weit kommen.

Salzburger Nachrichten, Laszlo Molnar, 31/06/02

In H-Moll est bien l’aboutissement de la démarche créatrice d’IvWR. Aboutissement temporaire car cette insaisissable diablesse nous mènera inévitablement encore plus loin dans son prochain voyage.

Le Soir, Serge Martin, 09/10/01

Exploit d’un théâtre musical musicalement audacieux et non moins théâtral, qui allume le rire, serre la gorge, et réussit son pari de projeter l’humain et le sacré, ensemble, sur le même plateau. Où l’ambiguïté atteint des sommets délicieux.

La Libre Belgique, Martine Dumont & Marie Baudet, 04/09/02

Hoe intelligent is deze blasfemie ? Ingrid von Wantoch Rekowski heeft de muziek van Bach mis in si-klein, of juister, de vocale partijen ervan, proberen om te zetten in beelden, lichamen, gebaren, grimassen. Het resultaat is, naargelang je instelling, schokkend, vermakelijk, tragisch of armelijk, maar wel virtuoos.

De Morgen, Stephan Moens, 12/10/01

Emozionare il pubblico è quello che è riuscita ad ottenere la regista franco tedesca.

La Voce Nuova di Piacenza, Sergio Buttiglieri, 29/05/’02)

Inginocchiarsi, posture di grande complessità, mosse come una scultura barocca, gesti ossessivi, movimenti corali, espressioni mobili, pianto e corteggiamenti. La vita sintetizzata nella forma: uno spettacolo breve, lunghissimi gli applausi.

Gazzetta di Parma, Valeria Ottolenghi, 26/05/’02

In H-Moll è uno di quegli spettacoli che lasciano lo spettatore attonito e ricco di immagini, uno spettacolo in grado di stupire per la perfezione della tecnica e la capacità di abbattere le barriere dei generi

La provincia, Nicola Arrigoni, 29/05/’02

Ingrid von Wantoch Rekowski trasforma la Messa in si minore di Bach in azioni fisiche, in canto, in figurazioni geometriche, in cedimenti, slanci controllatissimi, architteture comportamentali. È davvero un gran bello spettacolo il suo

Tutto teatro, Massimo Marino, 31/05/’02

DATES/VENUES
18 Dec '18 - Théâtre Martyrs - BE
19 Dec '18 - Théâtre Martyrs - BE
20 Dec '18 - Théâtre Martyrs - BE
21 Dec '18 - Théâtre Martyrs - BE
22 Dec '18 - Théâtre Martyrs - BE
2002 - Teatro di Parma - IT
2002 - Wiener Festwochen (Zeitzone), Vienna - AT
2002 - Festival dans(e) Uzès - FR
2002 - Festival Bellone-Brigittines, Brussels - BE
2001 - Brigittines, Brussels - BE
2001 - Festival Musica, Strasbourg - FR
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