A-Ronne II

A-Ronne II

A radio play by Luciano Berio
Music theatre with 5 actors

A-Ronne by Luciano Berio draws its inspiration from the style of the 16th century Italian madrigale rappresentativo, a “theatre for the ears”. A poem by Sanguineti, a collage of quotations in various languages ranging from Dante to the Gospel and from Marx to T. S. Eliot are set to music by the composer. The quotations are projected into various musical situations, humorously shifting their meaning. The voice is shown with imagination and uncommon fantasy in all its states. Sitting on unusual seats, five characters straight out of Renaissance paintings sing, murmur, converse, chuckle, grumble and embody this score in an amusing and expressive way. This is the first time this radio play has been performed on stage with actors.

Winner of the critics’ prize for the best show of the 1996-97 season.

CREDITS

Director: Ingrid von Wantoch Rekowski
Actors: Dominique Grosjean, Sophia Leboutte, Pietro Pizzuti, Annette Sachs, Gaëtan Wenders
Lights: Jan Maertens
Make-up: Joëlle Carpentier
Hair: Laeticia Doffagne
Production: Lucilia Caesar & Les Brigittines; supported by the Fédération Wallonie-Bruxelles.

PRESS

Un théâtre de l’oreille qui vaut autant par le jeu saisissant des acteurs que par la composition du maître.

L’Express, Clara Descamp, 9/3/’00

Höchste Virtuosität der Rezitation, verblüffendste Kunst der Vokalakrobatik.

Frankfurter Allgemeine, Bernd Feuchtner, 20/03/00

Stets treibt sie (IvWR) ein ästhetisches Spiel mit alltäglichen Gesten, die sie mal in grotesker, mal subtiler Weise verfremdet und wie in einer Partitur neu zusammensetzt.

Der Tagesspiegel, Carsten Niemann, 19/03/00

De regie van Ingrid von Wantoch Rekowski behoudt de statische situatie van een concert maar geeft er met subtiele gebaren, mimeachtige vondsten en potsierlijke historische kostuum een meerwaarde aan.

De Standaard, Maarten Beirens, 05/12/97

C’est bien la représentation qui nous est donnée ici qui suscite l’enthousiasme.

Leur talent est admirablement mis en évidence et canalisé par la mise en scène hyper précise d’Ingrid von Wantoch Rekowski, également responsable d’une scénographie parfaitement épurée.

Le soir, Jean-Marie Wynants, 13/11/’96

Une espèce de jouissance pour les yeux et les oreilles. Un absolutisme hors norme à voir.

L’Edition locale, Jacques Duruisseau, 12/11/’96

Cette fois, elle s’attaque avec humour et puissance à A-Ronne II. … L’effet est saisissant.

La musique en devient charnelle, habitée, vivante, éloignée des clichés accolés habituellement à la musique contemporaine.

Une formidable initiation.

L’Echo, Sophie Creuz, 7/11/’96

Aux cris de panique et aux visions fantomatiques – « ein Gespenst » lance une femme – répondent, comme souvent chez Berio, de fréquents passages humoristiques. Cacophonies de bruits ou parodies, comme celle, irrésistible, du théâtre japonais.

La Libre Belgique, Anne François, 13/11/’96

Violent, dénonciateur, drôle et parfois même tendre, ce A-Ronne II (déjà montré aux Brigittines) est un régal.

Le Vif Express, Martine Dumont-Mergeay, 25/05/’01

Ihre eigenwilligen Arbeiten führen mit derber Komik, stimmlicher Virtuosität und ausgearbeiteten Improvisationen die Absurditäten des Daseins vor

Berliner Morgenpost, Martina Helmig, 16/03/00

Zum Schreien komisch, zum Atem anhalten virtuos

SAARBRÜCKER ZEITUNG, Wibke Bantelmann, 18/03/00

Opere in movimento, allora, ove è fondamentale l’aspetto visivo, oltre che musicale, per cui la musica “per gli occhi” si esplicita nella capacità degli interpreti di dare concretezza alla forma, trovando gli spazi per esprimersi all’interno del rigore della partitura

Eti Informa, Valentina Boretti

De absolute eenheid van woord, beweging en muziek in deze voorstelling en, daarmee verband houdend, haar ‘waarheid’ maken haar tot een schokkende ervaring

De Morgen, Stephan Moens, 26/05/’01

De acteurs hanteren een speeltype dat gebaseerd is op spanningen en interactie. De personages treden ook hier telkens in andere verhoudingen tot elkaar.

Tijd en Cultuur, Tom Eelen, 16/05/’01

DATES/VENUES
2015 - Les Brigittines, Brussels - BE
2015 - Salzburg Biennale - AT
2013 - KunstFestspiele Herrenhausen - DE
2011 - Opéra-Comique (Festival Agora), Paris - FR
2006 - Manège de Reims - FR
2006 - Centre Pompidou/Ircam, Paris - FR
2006 - Festival Marseille - FR
2006 - Théâtre National, Brussels - BE
2003 - Manège de Reims - FR
2003 - Festival Bellone-Brigittines, Brussels - BE
2001 - La Monnaie & Kunstenfestivaldesarts, Brussels - BE
2000 - Espace Germinal, Fosses - FR
2000 - Bouffes du Nord, Paris - FR
2000 - Théâtre 71, Malakoff - FR
2000 - Le Carreau, Forbach - FR
2000 - Grame/Théâtre de la Renaissance, Lyon - FR
2000 - Carré Saint-Vincent, Orléans - FR
2000 - Hebbel-Theater, Berlin - DE
2000 - Centre Culturel André Malraux, Vandoeuvres-lès-Nancy - FR
1999 - Maison des Arts de Créteil - FR
1998 - Festival Ars Musica, Brussels - BE
1998 - T&M-Nanterre/Théâtre des Amandiers, Nanterre - FR
1998 - Musica, Strasbourg - FR
1997 - Monty, Antwerpen - BE
1997 - Vooruit, Ghent - BE
1997 - Hippodrome, Douai - FR
1996 - Les Brigittines, Brussels - BE
  • Lucilia Caesar
  • Theatre