Faux départ
The show must go on!
Faux départ
The show must go on!
Sous la forme d’un show, quatre derniers participants s’affrontent dans l’épreuve finale : un sprint. Ces finalistes, qui ne sont pas des sportifs, disposent de quarante minutes pour se préparer. Une fois embarqués dans le jeu, plus moyen d’échapper au déroulement impitoyable du temps : il faut s’entraîner, répéter inlassablement la sortie des starting blocks pour éviter en particulier le faux départ si redouté, sanctionné par une disqualification immédiate. L’enjeu est considérable : il faut résister à l’épuisement, il faut séduire le public, et survivre à la pression. Il n’y aura qu’un seul vainqueur.
Un Lapin blanc, à la fois arbitre et show-man, maître de cérémonie et maître du temps, commente, encourage, et surtout sanctionne. Face au rêve prométhéen d’une victoire sacralisée – avec ses notions de compétition, de vitesse, performance ou réussite à tout prix, si représentatives de notre temps -, Faux départ explore notre rapport au ratage tout autant qu’à l’élan de nous transcender. Et cela dans un jeu à la fois cruel, joyeux et décalé.
Faux départ a été créé en août 2022 au Edinburgh Festival Fringe.
En 2018, la compagnie crée une version « flash » (5 minutes) pour la remise des prix du marathon XL 10 Miles (Bruxelles), puis une version courte (20 minutes) pour le Festival Court toujours – NEST-CDN Thionville (France) et XS Théâtre National Bruxelles).
Crédits
Conception et mise en scène : Ingrid von Wantoch Rekowski
Assistanat & collaboration artistique : Manolo Sellati
Costumes : Satu Peltoniemi
Création sonore : Marc Appart
Lumières & régie générale : Jan Maertens
Performeurs : Jeanne Dailler, Aurélien Dubreuil-Lachaud, Pierre Gervais, Ninon Perez, Laurent Staudt
Collaboration chorégraphique : Nadine Ganase
Suivi de production : Pauline Bernard / Quai 41
Production : Lucilia Caesar
Avec le soutien de la Fédération Wallonie-Bruxelles, WBI
Collaboration (versions antérieures) : Johannes Vanbinnebeek, Renaud Carton, Thomas Turine
Presse
Humour parodique (et tendre) pour clôturer la soirée (…) On y voit 4 acteurs/danseurs (oubliez les catégories avec Ingrid von Wantoch Rekowski) mimer la concentration terrible d’un 100m de Jeux olympiques, avec les petits rituels de lutte contre l’angoisse et une touchante tension vers la perfection.
(Rtbf, Christian Jade, 03/2019)
Avec quatre danseurs sur les starting-blocks, Faux départ sonde notre rapport à la compétition et au ratage en prenant pour source le célèbre faux départ d’Usain Bolt en 2011.
(Le Thi-Pass, 09/2020)
I came with few preconceived notions of what it should be. And I was quickly swept away by the complete sensory experience on offer. The body becomes a well-oiled machine rather than a thinking, feeling, fallible person. (…) People make mistakes; the body breaks—as False Start is keenly aware. That is the universal idea at the heart of the piece, moving beyond the body as a vehicle for either success or failure in sport. It is not something that should be pushed to perform and achieve perfection. In that respect, von Wantoch Rekowski is successful.
(EdFringeREVIEW****, Eve Connor, 06/08/2022)
The show’s initial scene depicting this event utilises sound design, alongside choreography and body language, to brilliantly portray the overwhelming tension and subsequent crushing disappointment of athletic failure.
(EdFringeREVIEW, Clementine Scott 06/08/2022)
The sweaty rituals of high-performance athletics are examined in an exhilarating physical show, while an immersive noir film/soundscape takes you on a trip to hell.
(…) As the sound of thumping heartbeats bleeds into pulsing techno, False Start finds the machine in these rehearsed, repeated behaviours – how dedicated, fanatical training can turn bodies into robots. But it also reveals the sheer humanity of it all: the physical pain in the name of transcendence, the mental strain of pushing past the limit in the name of glory, the rush of euphoria if – and only if – it all pays off. (…) as the performers tire, their limbs finding looser movements, the audience urges them on. In turn, it asks us to reflect: what does it mean to win?
(The Scotsman****, Katie Hawthorne, 08/08/2022)
Best of all is when, lit by Jan Maertens’ simple, striking lighting, the four convulse into slow-motion tableaux: faces smeared with desire, limbs bent back, nails scratching into the fabric of a competitor’s shirt. It’s grotesque and biblical and exhilarating – a complex testament to the human need for speed.
(The Scotsman****, Katie Hawthorne, 08/08/2022)
Mesmerising physical theatre is as repetitive as it is riveting!
(The four perfomers) captivate the audience with their repetitive, rhythmic movement and alongside the immersive soundtrack from Marc Appart create something it is impossible to stop watching. It is a carefully choreographed piece of physical theatre focussing on the repeated sequences sprinters take to prepare for their ten seconds on the track (…) the result is a show which has you on the edge of your seat as it builds to its crescendo – who will make the false start?
(Wee Review, Aisling Fisher, 09/08/2022)
This physical theatre production turns the sprinter’s dreaded false start into a psychological horror show, as four performers square off against each other. A hypnotic choreography is created from stretching, tuck jumps and other warmups, precise foot strikes and sporting bravado, with the athletes raising their arms and bidding us to rally them.
(The Guardian, Chris Wiegand, 10/08/2022)
L’entraînement acharné, minutieux, le dépassement de soi, l’envie d’envol et l’accident qui nous ramène au sol, autant d’éléments “aussi fascinant qu’effrayants” avec et à travers lesquels la metteuse en scène décompose-recompose le drame qui se joue quand un le faux départ réduit à néant des années de sacrifice. Faire de la grammaire sportive un langage théâtral était une aventure pleine d’embûches. « À nouveau, c’est la musique qui m’a sauvée. La structure de la fugue. » Et l’engagement impressionnant d’un quatuor d’actrices et acteurs épousant cet univers de la performance émaillé de clins d’œil mystiques.
(Libre Belgique, 11/08/2022, Marie Baudet)
A fascinating kaleidoscope of actions. For a modern dance piece it is unusually non-abstract. Instead, the choreography, in collaboration with Nadine Ganase, is explicit and filled with clarity as it explores the minutiae of the athlete’s movements, impressing them upon us in repeated motifs and floor patterns as variations up a theme. The effect is to create a fascinating kaleidoscope of actions. As the images change so does the music and the tension ebbs and flows, at times interspersed with comic poignancy. Although rooted in the heartache and disappointment of a track event False Start is also a metaphor for life and as such takes on a depth beyond its surface portrayal.
(Broadway Baby****, Richard Beck, 15/08/2022)
Galerie
©Raoul Gilbert
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©Antoine Porcher
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©Alice Kohl
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